Nina
Hury
Kościół
Chrystusowy w RP
(d.
Wspólnota Kościołów Chrystusowych)
[aktualizacja
12.10.2017]
Kościół
Chrystusowy w Rzeczypospolitej Polskiej
ma ponad 95 lat. Pod tą nazwą funkcjonuje od
października 2011 roku. Pierwszą oficjalną nazwą,
przyjętą w 1928 roku, było Zjednoczenie Kościołów
Chrystusowych Wyznania Ewangelicznego w Polsce.
Jeszcze wcześniej używano roboczych nazw:
Międzynarodowa Chrześcijańska Misja oraz Misja
Chrześcijan Ewangelicznych w Polsce. W latach
1953-1987 Kościół funkcjonował w ramach
Zjednoczonego Kościoła Ewangelicznego (jako
ugrupowanie Kościoła Chrystusowego), zaś po jego
reorganizacji poprzez usamodzielnienie tworzących
go ugrupowań, to jest od lutego 1988 roku, jako
Kościół Zborów Chrystusowych. Od listopada 2004
roku działał jako Wspólnota Kościołów
Chrystusowych. W roku 2011 nastąpił powrót
do tradycyjnej nazwy i –
zgodnie z decyzją Departamentu Wyznań MSWiA – od 1
października 2011 roku oficjalna nazwa brzmi:
Kościół Chrystusowy w Rzeczypospolitej Polskiej. W
rejestrze Kościołów i innych związków wyznaniowych
MSWiA figuruje w dz. A poz. 24. A poz. 24.
Kościół Chrystusowy w
Rzeczypospolitej Polskiej należy do tzw. wolnych
Kościołów. Zalicza się do nich również m.in.
baptystów, ewangelicznych chrześcijan,
zielonoświątkowców. Kościoły tej grupy, nazywane
ewangelicznymi albo ewangelikalnymi, akcentują
autorytet Pisma Świętego, odkupienie człowieka
przez śmierć Chrystusa na krzyżu, potrzebę
osobistego nawrócenia – duchowego odrodzenia,
czego potwierdzeniem jest chrzest przez
zanurzenie. Wymaga to świadomej decyzji, wyboru,
dlatego też Kościoły te określa się również mianem
„Kościoły wyboru”, gdyż ich członków cechuje
świadoma przynależność i zaangażowanie. To ludzie,
wywodzący się z różnych środowisk, którzy przeżyli
nawrócenie i przyłączyli się do Kościoła.
Wolne Kościoły są
wynikiem przebudzeniowych ruchów religijnych,
sięgających XVIII wieku (tzw. drugi nurt
reformacji). Wywodząc się z protestantyzmu
zarzucały mu połowiczność, niekonsekwencję i
kompromis, zarówno w dziedzinie teologii, jak i
życia religijnego oraz obyczajowości. U ich
podstaw legła idea powrotu do źródła
chrześcijaństwa: nauki Jezusa Chrystusa zawartej w
Biblii – Piśmie Świętym. Były to wspólnoty
chrześcijan, wyrosłe z autentycznego pragnienia
wiernego wykonywania woli Bożej i nauki Jezusa
Chrystusa, odrzucające tradycję sprzeczną z nauką
Biblii. Cechowało je nie tyle tworzenie nowych
dogmatów czy zmiana ich sformułowań, co świadome,
dobrowolne i odpowiedzialne manifestowanie swojej
wiary w codziennym życiu, inna jakościowo
pobożność i nowy styl życia. Były to ruchy odnowy,
których celem nie było tworzenie nowych
denominacji, jednak - będąc potępiane przez
konfesje macierzyste - przekształcały się często w
nowe Kościoły, czego klasycznym przykładem są
właśnie Kościoły Chrystusowe.
Ruch
Kościołów Chrystusowych
Kościoły Chrystusowe
wywodzą się z tzw. Ruchu Odnowy (Restoration
Movement), zapoczątkowanego w Wielkiej Brytanii i
Stanach Zjednoczonych w końcu XVIII wieku. Jego
rozwój nastąpił w USA na początku XIX wieku.
Czołową rolę odegrali w nim Barton W. Stone
(1772-1844) i Thomas Campbell (1763-1854), dlatego
określa się go również mianem Ruch
Stone’a-Campbella (The Stone-Campbell Movement).
Zaś za dokument założycielski tego Ruchu uznaje
się „The Declaration and Address of the Christian
Association of Washington” (w polskich
tłumaczeniach występuje zwykle w wersji skróconej
jako „Deklaracja i wezwanie” lub „Deklaracja i
apel”), ogłoszony przez Thomasa Campbella 7
września 1809 roku. Ruch Odnowy cechowało oddanie
sprawie jedności Ciała Chrystusowego, sprzeciw
wobec sekciarstwa i podziałów oraz głębokie
przekonanie, że jedności nie da się osiągnąć bez
przywrócenia wiary, życia i porządku Kościoła
nowotestamentowego.
Barton W. Stone był
od 1798 roku pastorem prezbiteriańskim w Cane
Ridge, Kentucky. W sierpniu 1801 roku zorganizował
tam (w okresie tzw. Drugiego Wielkiego
Przebudzenia), jedno z największych kilkudniowych
spotkań ewangelizacyjnych. Uczestniczyło w nim od
dwudziestu do trzydziestu tysięcy ludzi, którzy
przyjeżdżali wozami z daleka i rozbijali obóz na
kilka dni. Setki ludzi się nawróciło. Ale Stone
popadł w tarapaty. Władzom kościelnym nie podobało
się jego stowarzyszanie się z kaznodziejami
baptystów i metodystów. To doprowadziło go do
utworzenia „Springfield Presbytery”. Stone i jego
towarzysze skupili się na studiowaniu nauki Nowego
Testamentu na temat Kościoła. Ostatecznie
rozwiązali utworzone przez siebie „Springfield
Presbytery” i wystąpili z wezwaniem, by nazywać
się „jedynie chrześcijanami” i przyjąć „Biblię
jako jedyny pewny przewodnik do nieba, pozbawiony
jakichkolwiek domieszek filozoficznych,
zwodniczych kłamstw, tradycji ludzkiej i zasad
tego świata”. Ostatecznie pewna liczba zborów w
Kentucky przyjęła imię Chrystusa jako swoją nazwę.

Thomas Campbell
urodził się w Irlandii w roku 1763. Jako
prezbiteriański pastor wyemigrował do Ameryki w
roku 1807. Ubolewając
nad podziałami wśród chrześcijan, zaczął
organizować wspólne spotkania z chrześcijanami z
innych denominacji, co zostało bardzo
źle przyjęte przez zwierzchników kościelnych.
Opozycja wobec niego przybierała
na sile, co zmusiło go
do opuszczenia Kościoła
prezbiteriańskiego. W roku 1809 założył Christian
Association
of Washington (Waszyngtońskie Stowarzyszenie
Chrześcijańskie). Nie była to organizacja w sensie
nowego Kościoła. W
tym też roku doł ączył
do niego jego syn Alexander, doskonale
wykształcony teolog i filozof, popierający ideały
ojca, i wkrótce przejął przewodnictwo w tym Ruchu.
Powody
założenia i cele tego Stowarzyszenia oraz idee ku
jedności chrześcijan Thomas Campbell przedstawił w
"Deklaracja i wezwanie"
Ten klasyczny dokument zawierał też śmiałe
stwierdzenia i propozycje
ku jedności chrześcijan. Najbardziej znamienne
jest pierwsze z nich: „Kościół Chrystusa na ziemi,
w swej istocie, intencji i strukturze, jest jeden.
Należą
do niego wszyscy,
gdziekolwiek się znajdujący, którzy wyznają swoją
wiarę w Chrystusa i są Mu posłuszni we wszystkim,
zgodnie z Pismem, co manifestuje się zarówno w ich
charakterze, jak i w
postępowaniu; i nikt więcej, gdyż nikogo poza tym
nie można szczerze i uczciwie nazwać
chrześcijaninem”.
Praktyka życia
zborowego oparta była na Biblii. Ewidentnym tego
przykładem stała się kwestia chrztu. Powszechna
była praktyka chrztu niemowląt. Gdy w rodzinie
Campbellów urodziła się pierwsza córka, zaistniała
potrzeba jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jaki
jest chrzest biblijny. Modlitwa i studiowanie
Bożego Słowa doprowadziła ich do przekonania, że
jedynie chrzest przez zanurzenie osoby, która
uwierzyła Ewangelii, jest chrztem
nowotestamentowym. Campbellowie zdawali sobie
sprawę z następstw, jakie wywoła ich decyzja.
Zdecydowanie jednak stanęli na gruncie Ewangelii i
przyjęli chrzest wiary. Miało to miejsce 12
czerwca 1812 r. Nad rzeką zgromadził się tłum.
Niektórzy z obecnych rzucali w wodę kamieniami.
Campbellowie stracili wielu przyjaciół.
Pragnieniem Thomasa
Campbella było zjednywanie wszystkich szczerze
wierzących. Nie dążył do tworzenia odrębnego
Kościoła. Wysłał w tej sprawie pismo do bardziej
liberalnego Synodu w Pittsburgu, ale spotkał się z
odmową. Nie udało się zatem kontynuować współpracy
z prezbiterianami. Nie powiodła się też okresowa
unia z baptystami, zakończona ostatecznie w roku
1832. Tego roku Alexander Campbell napisał: „Cały
świat musi wiedzieć, że zostaliśmy zmuszeni do
założenia odrębnej społeczności”.
Stone i Campbellowie
pragnęli powrócić do prostoty Kościoła Nowego
Testamentu. Odrzucali denominacyjne wyróżniki i
podziały. Określali się po prostu jako
chrześcijanie. Przywiązywali dużą wagę do
autonomii lokalnego Kościoła i chrztu dorosłych
przez zanurzenie. Podkreślali nowotestamentowy
wzorzec organizacji Kościoła w oparciu o starszych
i diakonów, bez podziału na duchowieństwo i
laikat. A przede wszystkim uważali Biblię za
jedyne źródło prawdy, praktyk chrześcijaństwa i
zasad wiary; każdy chrześcijanin powinien zatem ją
znać. Ruch Odnowy bardzo szybko zdobywał wyznawców
i do połowy XIX wieku stał się szóstą pod względem
liczebności grupą religijną w Ameryce Północnej.
Społeczności kościelne, powstałe w rezultacie tego
Ruchu, nosiły nazwę Uczniowie Chrystusa (Disciples
of Christ) lub po prostu Uczniowie (Disciples), a
później Kościoły Chrystusowe (Churches of Christ)
lub Chrześcijańskie Kościoły
(Christian Churches). Każdy lokalny zbór uważano
za Kościół w pełnym nowotestamentowym znaczeniu
tego słowa, stąd liczba mnoga w nazwie Ruch
Kościołów Chrystusowych czy Wspólnota Kościołów
Chrystusowych w RP.
Na początku XX wieku
wyłoniły się w tym Ruchu trzy grupy:
1.
Kościoły Chrystusowe tzw. niegrające
(non-instrumental albo old-path Churches of
Christ), reprezentujące nurt
konserwatywno-fundamentalistyczny.
2. Kościoły
Chrześcijańskie/Kościoły Chrystusowe (Christian
Churches/Churches of Christ), reprezentujące
umiarkowany nurt centrowy (tu plasuje się Kościół
Chrystusowy w RP).
3. Uczniowie
Chrystusa (Disciples of Christ), reprezentujący
nurt liberalny.
Ruch Kościołów
Chrystusowych rozpropagował wiele haseł, znanych i
używanych do dziś, na przykład:
Gdzie
Biblia mówi – my mówimy, gdzie Biblia milczy – my
milczymy.
W sprawach
zasadniczych – jedność, w sprawach drugorzędnych –
wolność, a we wszystkim – miłość.
Jesteśmy wolni, aby
się różnić, ale nie dzielić.
Jesteśmy jedynie
chrześcijanami, ale nie jedynymi chrześcijanami.
Nie jesteśmy jedynymi
Kościołami Chrystusowymi, ale jedynie (wyłącznie)
Chrystusowymi.
Ruch Odnowy
zaowocował dużym ożywieniem religijnym, najpierw w
Stanach Zjednoczonych a potem – w wyniku
zakrojonej na szeroką skalę działalności misyjnej
– również w innych krajach, między innymi w
Polsce.
W Polsce
przedwojennej
Początki Kościoła
Chrystusowego na ziemiach polskich to rok 1921 i
działalność Konstantego Jaroszewicza. Konstanty Jaroszewicz
urodził się 25 września 1891 r. we wsi Starowieś
(okolice Bielska Podlaskiego). W roku 1910 wyjechał
„za chlebem” do
Stanów Zjednoczonych. Znalazł tam więcej niż
oczekiwał – chleb żywota. W lipcu 1912 r. w Nowym
Jorku na rogu Ulicy Pierwszej
i Havston usłyszał Słowo Boże, głoszone przez
ewangelistę Kościoła Chrystusowego Josepha Keevila.
Jeszcze tego samego dnia wieczorem, w Kościele
Chrystusowym przy ulicy Drugiej 63, nawrócił się i
przyjął chrzest wiary. Postanowił poświęcić swe
życie głoszeniu Ewangelii. Rozpoczął studia w
Johnson Bible College w Knoxville, Tennessee.
Po ukończeniu studiów
w 1916 r. był ordynowany na kaznodzieję. Głosił
Ewangelię na ulicach Nowego Jorku i założył zbór
przy
ulicy Cherry i Clinton. Następnie zorganizował
szereg zborów m. in. w Chicago, Henvill, Cleveland
i Baltimore. Prowadził akcje ewangelizacyjne wśród
ludności słowiańskiej i żydowskiej, wykładał
w Kościołach
ewangelicznych i
instytucjach naukowych w wielu stanach
Ameryki Północnej.

Pragnieniem jego było
głoszenie Ewangelii w ojczyźnie. Pod koniec roku
1921 z żoną Ksenią powrócił do Polski, do rodzinnej
Starowsi.
Praca ewangelizacyjna nie była łatwa.
Jaroszewiczów spotykały różne przykrości ze strony
sąsiadów, krewnych i duchowieństwa,
włącznie z
obrzucaniem kamieniami i nawet próbą pozbawienia
ich życia. Nie zniechęcało to ich jednak, a
przeciwności jeszcze
bardziej utwierdzały
w przekonaniu,
że rodacy bardzo potrzebują Ewangelii. Wkrótce
nawiązali kontakt z rodziną Jakoniuków w
Andryjankach,
którzy już wcześniej zetknęli się z Dobrą Nowiną.
Połączyła ich
przyjaźń i współpraca. Razem prowadzili pracę
ewangelizacyjną i dobroczynną. Wśród pierwszych
osób, które przyjęły Ewangelię był Nikon Jakoniuk
i Mikołaj Korniluk oraz jego matka i siostry. W
maju 1923 roku odbył się pierwszy chrzest
kilkunastu osób, we wrześniu następny. Do grona
wierzących dołączyła w 1924 r. rodzina Winników,
a w ich domu w
roku 1928 powstał sierociniec dla siedmiorga
dzieci. 
Jesienią 1924 r.
Jaroszewiczowie sprzedali swoje gospodarstwo i
przeprowadzili się do Kobrynia, gdzie zakupili dom
z dużym ogrodem. W następnym roku na tej posesji
zbudowano dom modlitwy. Powstało tam centrum
misyjne Kościoła Chrystusowego. Najbliższymi
współpracownikami Konstantego Jaroszewicza
stali się Jan Bukowicz i Jerzy Sacewicz.
Działalność misyjna prowadzona była na terenie
województw: wileńskiego, nowogródzkiego,
białostockiego, poleskiego, wołyńskiego i
lwowskiego. Konstanty Jaroszewicz działał jako
przedstawiciel Międzynarodowej Chrześcijańskiej
Misji i początkowo tą nazwą określano
również powstającą społeczność. Od roku 1926
używano nazwy „Misja Chrześcijan Ewangelicznych w
Polsce”, której zarząd – z upoważnienia
przedstawicieli zborów – stanowili: K. Jaroszewicz
– prezes, J. Bukowicz – wiceprezes i skarbnik oraz
J. Sacewicz – sekretarz.
Już w 1923 r.
występowano do władz o zalegalizowanie tej
działalności, ale spotykano
się z odmową. Rejestracja pierwszych zborów
Kościoła Chrystusowego nastąpiła dopiero w roku
1926. Uzyskały one legalizację lokalną poprzez
wciągnięcie ich – zgodnie z ukazem carskim - do
„rejestru gmin sekciarskich” poszczególnych
województw, co nadało im osobowość prawną. Zbory
były autonomiczne i niezależne od jakiejkolwiek
władzy krajowej czy zagranicznej. 
Do
roku 1928 na terenie Polski powstało 30 zborów
Kościoła Chrystusowego, które na wspólnym
posiedzeniu w Kobryniu w 1928 r. utworzyły
Zjednoczenie Kościołów Chrystusowych Wyznania
Ewangelicznego w Polsce. W 1929 r. odbył się w
Kobryniu I Ogólnopolski Zjazd, na którym
wyłoniono Komitet Wykonawczy w składzie:
Konstanty Jaroszewicz – prezes, Jan Bukowicz –
wiceprezes i skarbnik, Jerzy Sacewicz – sekretarz,
Bolesław Winnik – zastępca sekretarza oraz
członkowie: Grzegorz Bajko, Teodor Pawluk, Nikon
Jakoniuk, Jan Moskaluk i Jan Władysiuk.
Ogólnopolskie zjazdy odbywały co roku w różnych
miejscowościach,
do roku
1939 włącznie
(oprócz roku 1933, w
którym zjazd nie odbył się z powodu trudnej
sytuacji finansowej). Miały one charakter przede
wszystkim duchowo-budujący i były zwoływane w celu
integracji zborów. Jeden dzień przeznaczano na
sprawy organizacyjne, pozostałe dwa dni to
wykłady, kazania, występy chórów i orkiestr, nauka
nowych pieśni, świadectwa. Wiele czasu poświęcano
na modlitwę, czasem ogłasza jednodniowy post.
Odbywały się również chrzty. Każdy zjazd kończył
się Wieczerzą Pańską.

Prowadzono również
działalność oświatową, wydawniczą i charytatywną.
Organizowano kursy biblijne, dyrygenckie, dla
nauczycieli szkół niedzielnych oraz regionalne
zjazdy. Od roku 1926 wydawano miesięcznik
„Christianskij Sojuz” (Chrześcijański
Związek), w nakładzie 1.500-2.000 egz. w języku
rosyjskim, ale zamieszczano tam również artykuły w
języku polskim. Od lipca 1938 r. aż do wybuchu
wojny wydawano również „Słowo Pojednania” w języku
polskim, kwartalnik dla młodzieży „Młody Robotnik”
oraz liczne pozycje książkowe w języku polskim i
rosyjskim. W okresie międzywojennym
rozpowszechniono ok. 25.000 egz. Biblii, ponad
50.000 egz. Nowego Testamentu i pojedynczych
Ewangelii oraz tysiące broszur i książek
chrześcijańskich. Budowano wiele kaplic i domów
modlitwy. Prowadzono własny dom sierot. Rozpoczęto
budowę szkoły biblijnej. Działalność
misyjno-charytatywna wykraczała poza obszar
państwa polskiego, prowadzona była również w
Rumunii, Bułgarii, Jugosławii, Łotwie, Litwie,
Estonii, Finlandii, na Węgrzech i w Związku
Radzieckim. W dorocznych zjazdach uczestniczyli
przedstawiciele bratnich Kościołów z zagranicy, a
delegaci ZKCh brali udział w światowych kongresach
Kościoła Chrystusowego. W roku 1936
reprezentacyjny chór misyjny ZKCh wyjeżdżał z
koncertami m. in. do USA.
Planowano rozszerzyć akcję misyjną na województwa
centralne i w związku z tym w roku 1939
przeniesiono siedzibę ZKCh z Kobrynia do Brześcia
n/Bugiem. Istniało wówczas 85 zborów (45 z nich
posiadało osobowość prawną) i 320 placówek
misyjnych w ośmiu województwach.
W dniach 18-20
sierpnia 1939 r. w miejscowości Zimno na Wołyniu
odbył się X Zjazd ZKCh. Podjęto na nim szereg
ważnych decyzji, m. in. zmianę nazwy – powrót do
nazwy „Kościół Chrystusowy”, uchwalono nowy statut
i przyjęto projekt budowy Kolegium Biblijnego w
Brześciu n/Bugiem. Niestety, wojna uniemożliwiła
realizację przyjętych postanowień. Okupacja,
zarówno sowiecka jak i niemieckie, utrudniała pracę
Kościoła Chrystusowego, ale jej nie przerwała.
Zbory – dotychczas współpracujące ze sobą,
spotykające się na dorocznych zjazdach – znalazły
się w różnych strefach okupacyjnych. Zdecydowana
ich większość wraz z Radą Naczelną Kościoła
Chrystusowego (w Brześciu n/Bugiem) znalazła się w
granicach ZSRR. Tam też pozostali m. in. Jan
Bukowicz i Jerzy Sacewicz. Konstanty Jaroszewicz
zdążył przed okupacją radziecką wyjechać do Białej
Podlaskiej, gdzie został aresztowany przez
gestapo. Zwolniony po 52 dniach otrzymał - jako
obywatel amerykański - zezwolenie na wyjazd do
Włoch, a stamtąd do USA. Ograniczona podczas wojny
wolność zgromadzeń i zakaz używania języka
polskiego powodowały, że niektóre zbory dołączały
do wyznań tolerowanych przez władze okupacyjne,
inne działały w konspiracji, niektóre zawieszały
swą działalność.
W Polsce Ludowej
II wojna światowa i
będące jej efektem nowe granice całkowicie zmieniły
sytuację Kościoła Chrystusowego w Polsce. Ubyły 72
zbory, położone na terenie województw: wileńskiego,
nowogródzkiego, poleskiego, wołyńskiego i
lwowskiego, które weszły w skład
Wszechzwiązkowej Rady Ewangelicznych Chrześcijan
Baptystów w ZSRR. Wielu liderów Kościoła zostało
wywiezionych do Rzeszy, obozów koncentracyjnych bądź
łagrów sowieckich. Niektórzy zginęli z rąk
okupantów.
Trzeba było na nowo
organizować pracę Zjednoczenia Kościołów
Chrystusowych. Czołowi liderzy Kościoła
Chrystusowego: Jerzy Sacewicz, Mikołaj Korniluk i
Bolesław Winnik osiedlili się na Mazurach, gdzie –
decyzją wojskowych władz – zostali w 1944 r.
skierowani do pracy. W maju 1945 r. wszyscy trzej
wraz z rodzinami zamieszkali w Olsztynie. Podjęli
pracę w grupie operacyjnej Ministerstwa
Przemysłu i Handlu. Jednocześnie
organizowali działalność Kościoła, zabezpieczając
m.in. obiekty sakralne. Już w czerwcu 1945 r.
wystąpili z oficjalnym wnioskiem o prawo
korzystania z domu modlitwy. Pastorem nowo
powstałego zboru został Jerzy Sacewicz. W lipcu
1946 r. zbór olsztyński przejął poniemiecką
kaplicę przy Warmińskiej 23, która po
przeprowadzeniu generalnego remontu stanowi do
dzisiejszego dnia siedzibę zboru.
Oprócz działalności
religijnej podjęto również działalność charytatywną
przy wydatnej pomocy Konstantego Jaroszewicza. W
marcu 1946 r. utworzono w Olsztynie Komitet Pomocy
„Ewangeliczny Samarytanin” w celu niesienia pomocy
materialnej i dystrybucji darów dla najuboższych. W
Lidzbarku Warmińskim urządzano kolonie
dla dzieci i uruchomiono dom dziecka, a potem dom
starców. Naglącą potrzebą była legalizacja Kościoła.
Chodziło głównie o to, by nie stracić własnych
obiektów kościelnych i ewentualnie zyskać nie zajęte
jeszcze opuszczone kaplice poniemieckie. Pierwszą
próbą było włączenie się w 1945 r. do nowo
tworzącego się Polskiego Kościoła Ewangelicznych
Chrześcijan Baptystów, w skład którego weszło pięć
społeczności ewangeliczno-baptystycznych. Jednak
to rozwiązanie nie wytrzymało próby czasu.
W sierpniu 1946 roku,
na nadzwyczajnym XI Zjeździe Przedstawicieli
Zjednoczenia Kościołów Chrystusowych, postanowiono
reaktywować Zjednoczenie Kościołów Chrystusowych,
jako odrębny Kościół. Wybrano też Radę Naczelną w
składzie: Jerzy Sacewicz – prezes, Bolesław Winnik
– wiceprezes i skarbnik, Mikołaj Korniluk
– sekretarz oraz członkowie: Nikon Jakoniuk, Paweł
Bajeński, Szymon Sacała, Konstanty Sacewicz,
Teodor Lewczuk i Józef Muranty. Konstanty
Jaroszewicz, mieszkający na stałe w USA, został
honorowym prezesem i generalnym przedstawicielem
ZKCh za granicą.
W
listopadzie 1946 r. Ministerstwo Administracji
Publicznej wyraziło zgodę na wznowienie działalności
Zjednoczenia Kościołów Chrystusowych Wyznania
Ewangelicznego w Polsce, jako zrzeszenia
religijnego. Funkcjonowały wówczas cztery zbory w województwie
białostockim (Siemiatycze, Boćki, Milejczyce,
Grodzisk), osiem w mazurskim (Olsztyn, Lidzbark
Warmiński, Kętrzyn, Mrągowo, Rumy, Świętajno,
Ruskowo, Pasłęk) oraz w Gdańsku, Sosnowcu i
Muratynie (lubelskie).
W roku 1947
Zjednoczenie Kościołów Chrystusowych zakupiło w
Warszawie zniszczony w 80% budynek przy ul.
Puławskiej 114 i rozpoczęło jego odbudowę. W
styczniu 1948
r. przeprowadził się do Warszawy Jerzy Sacewicz, a
w miesiąc później przeniesiono z Olsztyna do
Warszawy centralę Kościoła. W marcu 1948 r.
ukazał się pierwszy numer miesięcznika „Jedność”
(nakład 2 000 egz.). Wydano
również „Śpiewnik Kościoła Chrystusowego” w
nakładzie 10 000 egz. oraz przeznaczone dla chórów
„Pieśni kościelne”. 
18
kwietnia 1948 r. odbyło się uroczyste otwarcie
centrali Kościoła i kaplicy w Warszawie, a 13-15
sierpnia tego samego roku XII Zjazd Zjednoczenia
Kościołów Chrystusowych. Uczestniczył w nim
również Konstanty Jaroszewicz, który dokonał
ordynacji czterdziestu pracowników Kościoła
Chrystusowego w Polsce.
Nowo powstające zbory
potrzebowały odpowiednio przygotowanych
kaznodziejów. Organizowano więc kursy biblijne,
dyrygenckie, dla nauczycieli szkół niedzielnych. W
roku 1948 powstało Seminarium Teologiczne w
Lidzbarku Warmińskim, przeniesione w rok później do
Warszawy. W dalszym ciągu odbywały się doroczne
zjazdy Kościoła. Organizowano również zloty
młodzieży.
Rok 1950 to czarna
karta w historii Kościoła. 19-20 września tego
roku wszyscy członkowie władz naczelnych Kościoła
i większość aktywnych działaczy zostali
aresztowani pod zarzutem zdrady stanu. Kaplice,
kancelarie zborowe a nawet prywatne pokoje zostały
opieczętowane. Niektórzy
zostali wypuszczeni po kilku miesiącach, inni –
m.in. Jerzy Sacewicz, Mikołaj Korniluk, Bolesław
Winnik – dopiero w roku 1953. Została
wstrzymana działalność wydawnicza i znacznie
ograniczona wolność zgromadzeń. Pieczęcie z
kaplicy w Warszawie zdjęto dopiero
w końcu 1952 r., a z kancelarii zborowej 4 lutego
1953. W międzyczasie przeznaczony na docelową
kaplicę i kancelarię parter i I piętro Puławskiej
114 uznano za nienaprawione
i przydzielono je Przedsiębiorstwu „Radiofonizacja
Kraju”. 
W roku 1951 Paweł
Bajeński, po zwolnieniu z więzienia i
kilkumiesięcznym pobycie w szpitalu, podjął
starania o udostępnienie
opieczętowanych
kaplic. Zwołał również ogólnopolską konferencję
braterską w Inowrocławiu, gdzie wybrano
nowy zarząd Kościoła: prezes – Paweł Bajeński,
sekretarz – Konstanty Sacewicz, skarbnik – Nikon Jakoniuk.
Jerzy Sacewicz i Mikołaj Korniluk nadal byli w
więzieniu.
Działalność Kościoła ograniczała
się w zasadzie do nabożeństw w odpieczętowanych
kaplicach i mieszkaniach prywatnych. Władze
prowadziły politykę komasowania pokrewnych wyznań,
m.in. ograniczając otwieranie opieczętowanych
kaplic i przydzielając im jedną kaplicę do
wspólnego użytkowania. ZKCh posiadało wówczas 24
zbory, 53 placówki, 12 kaplic, 6 sal modlitewnych
i około 3000 wiernych.
W dniach 1-2
listopada 1952 r. w Warszawie przy ul. Puławskiej
114 odbył się XV Ogólnopolski Zjazd ZKCh.
Osłabiony Kościół, poszukując sposobów skutecznego
działania, na nowo podjął kwestię organizacyjnej
współpracy z bratnimi Kościołami ewangelicznymi:
Zjednoczonym Kościołem
Ewangelicznym i Kościołem Chrześcijan
Wiary Ewangelicznej. Konferencje porozumiewawcze w
tej
sprawie odbyły się w Warszawie 30 listopada 1952
r. i 8 marca 1953 r. (w
drugiej uczes tniczył
już Jerzy Sacewicz, który kilka dni wcześniej
opuścił więzienie). Formalną decyzję o rozwiązaniu
Zjednoczenia Kościołów Chrystusowych i
przyłączeniu się do ZKE – mimo wielu głosów
przeciw – podjął Nadzwyczajny Zjazd ZKCh, który
odbył się w Siemiatyczach 10 maja 1953 roku.
Zdecydowanie
sprzeciwiał się temu Jerzy Sacewicz.
Mikołaj Korniluk i Bolesław Winnik nadal
przebywali w więzieniu.
4 czerwca
1953 r. odbył się I Synod poszerzonego ZKE. Do
Prezydium Rady ZKE jako wiceprezes wszedł Paweł
Bajeński. Funkcję tę sprawował przez trzy kolejne
kadencje. Kolejnym wiceprezesem ZKE z ugrupowania
Kościoła Chrystusowego został w 1962 r. Konstanty
Sacewicz, którego w 1974 roku wybrano prezesem ZKE
(był nim przez dwie kadencje, do roku 1981). Rada
ZKE składała się
z 30 członków, po 6 delegatów z każdego ugrupowania,
tj. Chrześcijan Wiary Ewangelicznej, Ewangelicznych
Chrześcijan, Stanowczych
Chrześcijan, Wolnych Chrześcijan i Kościoła
Chrystusowego (tym mianem potocznie określano
Zjednoczenie Kościołów Chrystusowych).
Zjednoczony Kościół
Ewangeliczny istniał do roku 1987. Sytuacja
polityczna kraju zmieniła się i nie było już
potrzeby dalszego funkcjonowania pod jednym szyldem
niezależnych od siebie Kościołów. Ostateczną decyzję
o reorganizacji ZKE poprzez usamodzielnienie jego
składowych konfesji podjął XII Synod ZKE w dniu 22
maja 1987 r. Kadencję Rady Kościoła i jej Prezydium
przedłużono do dnia legalizacji powstałych w wyniku
reorganizacji Kościołów.
1 lutego 1988 Urząd
do Spraw Wyznań wydał decyzję o wykreśleniu
Zjednoczonego Kościoła Ewangelicznego z Rejestru
stowarzyszeń i związków religijnych, w którym był
wpisany pod poz. 2. Z tą samą datą do tegoż
Rejestru wpisano Kościół Chrześcijan Wiary
Ewangelicznej, Kościół Ewangelicznych Chrześcijan,
Kościół Zborów Chrystusowych (pod poz. 29) i
Kościół Zielonoświątkowy. Kościół Wolnych
Chrześcijan wystąpił z ZKE już w roku 1980 i był
zarejestrowany 14 maja 1981 roku.
Wieloletnia działalność
w ramach ZKE doprowadziła do wielu zmian, również w
stylu pobożności. Po 34 latach trudno było
jednoznacznie określić konfesyjną przynależność
zborów. Po rozwiązaniu ZKE w naszej społeczności
kościelnej znalazło się 20 zborów i kilkanaście
placówek.
W III
Rzeczypospolitej
Ugrupowanie Kościoła
Chrystusowego nie powróciło do poprzedniej nazwy.
Nie mogło też przyjąć nazwy Kościół Chrystusowy,
gdyż w kwietniu 1982 został zarejestrowany Kościół
Chrystusowy w Polsce z siedzibą w Sopocie (grupa nie
związana ze Zjednoczeniem Kościołów Chrystusowych,
działająca nieformalnie od „rozłamu” w ZKE w 1956
r.).
Decyzją Urzędu do
Spraw Wyznań 1 lutego
1988 r. Kościół Zborów
Chrystusowych został wpisany do Rejestru
stowarzyszeń i związków religijnych pod pozycją
29. Po wejściu w życie Ustawy o gwarancjach
wolności sumienia i wyznania, od 1 lutego 1990
roku Kościół figuruje w
Rejestrze Kościołów i innych związków
wyznaniowych, w
dziale A poz. 24. Zarząd i kierowanie bieżącymi
sprawami Kościoła powierzono
Naczelnej Radzie Kościoła, wybieranej przez
Konferencję Synodalną na okres 4 lat. W momencie
rejestracji stanowili ją: Henryk Sacewicz –
przewodniczący, H. Ryszard Tomaszewski –
sekretarz, Paweł Wróbel – skarbnik, W. Andrzej
Bajeński i Piotr Karel – członkowie oraz Konstanty
Jakoniuk, Sergiusz Kobus i Aleksander Żegunia –
zastępcy członków. W listopadzie 1992 r.
Konferencja Synodalna podjęła decyzję o zmianie
struktur organizacyjnych. W miejsce Naczelnej Rady
powołano trzyosobowy Sekretariat Kościoła w składzie:
Henryk Sacewicz – n aczelny
prezbiter (później pod zmienionym nazwiskiem
Rother-Sacewicz), Bronisław Hury – sekretarz,
Paweł Wróbel – skarbnik (w tym składzie do roku
2000).
W październiku 2000 r.
prezbiterem naczelnym Kościoła został W. Andrzej
Bajeński, a do Sekretariatu Kościoła powołano
ponadto Władysława Dwulata i Henryka
Rother-Sacewicza. Nastąpiły kolejne zmiany
organizacyjne, co prowadziło do zmiany statutu. W
lipcu 2004 r. VI Synod Kościoła Zborów Chrystusowych
podjął uchwałę o zmianie nazwy na Wspólnotę
Kościołów Chrystusowych (obowiązującą z dniem 1
listopada 2004) i przyjęciu nowego Statutu Kościoła,
a wynikające z nowego Statutu zmiany zostały wpisane
do Rejestru Kościołów i innych związków wyznaniowych
decyzją Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 24 września 2004 roku. Naczelnym organem
Kościoła jest Konferencja Krajowa, a kierowniczym
organem wykonawczym Rada Krajowa, której
przewodniczy prezbiter naczelny.
W czerwcu 2011 roku
Konferencja Krajowa podjęła uchwałę o kolejnej
zmianie nazwy – powróceniu do historycznej nazwy
Kościół Chrystusowy w RP. Pod
tą nazwą Kościół funkcjonuje od października 2011.
W dziesiątą dekadę
swojej działalności Kościół Chrystusowy wkroczył
pod kierownictwem Rady Krajowej w składzie: W.
Andrzej Bajeński – prezbiter naczelny, Kazimierz
Barczuk, Marek Charis, Władysław Dwulat, Piotr
Karel, Jarosław Ściwiarski, Paweł Wróbel
i Krzysztof Zaręba, licząc około 5.000 wiernych,
32 zbory, 12 stacji misyjnych i 6 agend. Na sesji
synodalnej Konferencji Krajowej w październiku
2016, oprócz poprzednio wymienionych, do Rady
Krajowej powołani zostali pastorzy: Andrzej Hara,
Rafał Piekarski i Zbigniew Tarkowski.
Kościół Chrystusowy,
zabiegając o dobre relacje i współpracę z bratnimi
Kościołami, już na Synodzie zamykającym działalność
ZKE sygnalizował potrzebę powołania Aliansu
Ewangelicznego, który wychodziłby poza ramy ZKE. Gdy
w końcu lat 90. ta idea zaczęła się urzeczywistniać,
grupie roboczej, przygotowującej stosowne dokumenty,
przewodniczył Henryk Rother-Sacewicz. On też został
pierwszym przewodniczącym Rady Krajowej Aliansu
Ewangelicznego w RP, zarejestrowanego 21 stycznia
2000 roku, zrzeszającego Kościoły ewangelikalne i
ewangelikalne organizacje parakościelne w Polsce. W
roku 2004 po raz pierwszy obsadzona została funkcja
sekretarza generalnego AE – został nim pastor
Władysław Dwulat. Funkcję te pełnił przez dziesięć
lat.
Agendy Kościoła
(chronologicznie, wg dat ich powstania)
Dom Spokojnej Starości
„Betania” (wcześniej zwany Domem Starców)
to najstarsza agenda, powstała w roku 1958,
równocześnie ze zborem przy ul. 1 Dywizji 5 w
Ostródzie, założonym przez pastora Kazimierza
Chojnackiego. Ta charytatywna służba była możliwa
dzięki materialnemu wsparciu zborów, ofiarodawców
indywidualnych i pomocy zagranicznej – głównie
Polskiej Chrześcijańskiej Misji, założonej przez br.
Pawła Bajko. Od roku 1974 dyrektorem „Betanii” był
Paweł Wróbel. Podobnie jak jego poprzednik –
Kazimierz Chojnacki – pełnił jednocześnie funkcję
pastora zboru.
W roku 1985 w „Betanii”
wybuchł pożar i budynek nie nadawał się do użytku.
Pensjonariusze znaleźli schronienie w baptystycznym
Domu Opieki w Białymstoku. Staraniem ugrupowania
Kościoła Chrystusowego przeprowadzono remont
generalny, co znacznie podwyższyło standard obiektu.
W roku 1989 „Betania” wznowiła swą działalność.
Dom
Spokojnej Starości „Betania” funkcjonował do końca
2009 roku. Schronienie i pomoc znalazło w nim około
150 pensjonariuszy, najczęściej będących w trudnej
sytuacji życiowej, czasem bez środków do życia i
schorowanych.
Ośrodek
Katechetyczno-Misyjny „Ostróda Camp”.
W maju 1971 roku ugrupowanie Kościoła Chrystusowego
zakupiło gospodarstwo rolne w małej wsi Ostrów pod
Ostródą, z przeznaczeniem na stałą bazę dla obozów
dziecięcych i młodzieżowych. Piękne położenie – tuż
nad jeziorem – ale warunki bardzo skromne: stodoła
jako sypialnia i jadalnia, prowizoryczna kuchnia w
byłym chlewiku, studnia i parniki z gorącą wodą,
wypchane słomą sienniki. Każdy rok przynosił kolejne
zmiany. Zamiast sienników dmuchane materace
i piętrowe prycze po obu stronach klepiska. Coraz
więcej obozów i coraz wyższy standard. Wybudowano budynek
socjalno-mieszkalny (stołówka, kuchnia, sanitariaty,
16 pokoi, sala wykładowa). Namioty ustąpiły miejsca
domkom campingowym. Stodołę przebudowano na kaplicę.
Powstały pełnowymiarowe boiska do koszykówki,
siatkówki, tenisa, amfiteatr, parkingi dla
samochodów. Zdążyły urosnąć drzewa. Domki campingowe
wyposażane są w łazienki. Ostróda-Camp to dziś baza
konferencyjno-obozowa dla 150 osób. Przewinęło się
przez nią ponad 15.000 osób. W latach 1989-2003
dyrektorem tej agendy był Kazimierz Barczuk, a
następnie Zbigniew Chojnacki, a od roku 2012 Andrzej
Korytkowski.
Chrześcijański
Instytut Biblijny w Warszawie
istnieje od 1984 roku, pod kierownictwem Michała
Weremiejewicza, prowadząc działalność edukacyjną i
wydawniczą. Ponad 3500 osób skorzystało z
różnorodnego szkolenia. Wydane zostały 83 tytuły
(podręczniki i inna literatura chrześcijańska) o
łącznym nakładzie ponad 250 000 egzemplarzy.
Na początku było to Korespondencyjne Seminarium
Biblijne. Pierwszy dwuletni kurs ukończyło 37
studentów, a dyplomy wręczono im w Ostródzie,
podczas obchodów 65-lecia Kościoła Chrystusowego. W
roku 1992 nastąpiła zmiana nazwy na Chrześcijański
Instytut Biblijny, bardziej adekwatną dla
poszerzonej działalności. Obecnie w Instytucie
studiuje prawie 300 studentów. Każdego roku
wydawanych jest kilka nowych książek.
Instytut współpracuje z innymi ośrodkami
szkoleniowymi w kraju i za granicą. Między innymi z
TCM Institute for Biblical Studies w Austrii,
Institute for Christian Resources w USA, Springdale
College w Anglii, Johnson Bible College w USA,
Emmanuel School of Religion w USA, Literature And
Teaching Ministries w USA, Institut für natürliche
Gemeindeentwicklung w Niemczech.
Misja „Świat
Dziecka” pod kierownictwem Alicji Lewczuk
działała przez 20 lat, do końca 2006 roku. Powstała
przy współpracy Child and World Foundation.
Prowadziła szeroko rozumianą pracę wśród dzieci.
Organizowała szkolenia i konferencje dla nauczycieli
szkółek niedzielnych – uczestniczyło w nich ponad
2.000 osób. Opracowywała materiały katechetyczne i
pomoce wizualne, tłumaczyła pieśni. Przeprowadzała
Wakacyjne Kluby Biblijne – w sumie było ich ponad
60. Nie tylko w Polsce, również na Białorusi,
Litwie, Ukrainie, w Rosji i Rumunii. I nie tylko w
środowisku ewangelicznym.
Wydawnictwo „Słowo i
Życie” powstało w roku 1988. Dzięki
zabiegom H. Ryszarda Tomaszewskiego, ówczesnego
sekretarza Naczelnej Rady Kościoła, 29 października
1988 roku uzyskano pozwolenie na wydawanie
miesięcznika „Słowo i Życie”, jako organu prasowego
Kościoła. Pierwszy numer tego czasopisma ukazał się
w styczniu 1989 roku. Od roku 1990 był to
dwumiesięcznik, a od 1995 kwartalnik. Wydawnictwo
wydało również kilka tytułów książkowych. Od roku
2001 formalnie jako agenda kościelna. Jej dyrektorem
jest Bronisław Hury.
Zagraniczna Służba
Misyjno-Charytatywna rozpoczęła swoją
działalność w roku 1995. Na początku była to „Misja
Wschód”. Jej celem była pomoc duchowa i materialna
dla współwyznawców za wschodnią granicą Polski,
zwłaszcza na Litwie (znaczący udział w budowie domu
modlitwy w Sołecznikach). Inicjatorem i dyrektorem
tej agendy był Sławomir Rynkowski. Agenda zakończyła
swą działalność w 2001 roku.
Centrum Edukacji
„Graceland” - szkoła języka
angielskiego, zapoczątkowana w styczniu 1999 r.
przez Colette Ladan i Jay Bowyer we współpracy ze
Społecznością Chrześcijańską w Ciechanowie. Celem
było wsparcie działalności ewangelizacyjnej zboru.
Nauczanie jest ogólnodostępne i oparte jest na
Biblii. Od kwietnia 2001 formalnie jako agenda
Kościoła, której dyrektorem był Janusz Rogalski.
Aktualnie Centrum Edukacji „Graceland” działa w
Krakowie, a p.o. dyrektorem tej agendy jest Tomasz
Rawicz-Mikułowski.
Misja „Poślij Mnie”
pod kierownictwem Kazimierza Barczuka, jako formalna
agenda WKCh działa od roku 2003 (przedtem, od roku
1988 jako Fundacja Chewra). Jest kontynuacją
działalności rozpoczętej w końcu lat 80. wśród osób
pochodzenia żydowskiego. Jednym z jej głównych celów
jest pomoc humanitarna dla osób w trudnej sytuacji
materialnej, zwłaszcza byłych więźniów obozów
koncentracyjnych, głównie w byłych republikach
radzieckich.
Misja Charytatywna
„Dobro Czynić”, powołana w 2005 roku,
ma status organizacji pożytku publicznego (KRS
0000253759). Wspiera i inicjuje działania
charytatywne, wykorzystując możliwości, jakie daje
1% przekazywanego podatku. Założycielem i
pierwszym dyrektorem i tej agendy był Marek Sobotka.
Od lipca 2011 roku funkcje tę pełni Radosław
Gasza.
Centrum E10
Centrum Edukacji English Hope4you
NINA HURY
Fotografie:
Archiwum SiŻ.
PS. Konstanty Jaroszewicz po II wojnie światowej
trzykrotnie odwiedził Polskę (w latach 1946-48),
niosąc pomoc materialną w nabyciu i odbudowie
centrali Kościoła Chrystusowego w Warszawie przy ul.
Puławskiej 114, oraz kaplic w wielu innych miastach.
Wspomagał akcje charytatywne: dożywianie dzieci na
obozach letnich, założenie sierocińca w Lidzbarku
Warmińskim. Przyczynił się do założenia Seminarium
Teologicznego w Lidzbarku Warmińskim. Zostało to
dostrzeżone i docenione przez władze państwowe. 2
maja 1949 został odznaczony orderem Polonia
Restituta. W 1950 roku spotkał się w USA z Pawłem
Bajko, synem Grzegorza Bajko – prezbitera Kościoła
Chrystusowego w Targoszycach na Polesiu. Wiele
rozmawiali o pracy Kościoła w Polsce. Udzielił mu
błogosławieństwa na kontynuowanie pracy, rozpoczętej
w Polsce w 1921 roku. Konstanty Jaroszewicz przeżył
93 lata, zmarł 28 stycznia 1984 roku w Virginia
Beach, Virginia, USA.
Bibliografia:
1. Paweł Bajko, Z dziejów
Kościoła Chrystusowego w Polsce,
Polish Christian Ministries 2001.
2. Adela
Bajko, Pod osłoną Najwyższego.
Wspomnienia, Chrześcijański Instytut
Biblijny, Warszawa 2013.
3.
Edward Czajko,
Chrześcijanie ewangeliczni w Polsce
(broszura), Warszawa 1967.
4.
Nina Hury, Kościół Chrystusowy w RP. 90 lat
w skrócie, Chrześcijański Instytut
Biblijny, Warszawa 2012.
5. Konstanty
Jakoniuk, Tomasz
i Aleksander Campbellowie, w:
Kalendarz „Chrześcijanina” 1977, Prezydium
Rady ZKE, Warszawa 1976.
6. Karol Karski, Protestanckie
wspólnoty wolnokościelne, w: Studia i
dokumenty ekumeniczne nr 1(35)/1995, s. 37-53.
7. Władysław Kołodziej, Kościół
Chrystusowy w Polsce (maszynopis),
Brześć Litewski 1939.
8. Kościół Zborów Chrystusowych w
Polsce, Konferencja – Jubileusz 75-lecia,
28-31 sierpnia 1996, (broszura).
9. Alicja Lewczuk, Kościół
Chrystusowy w Polsce, w: Kalendarz
„Chrześcijanina” 1977, Prezydium Rady ZKE,
Warszawa 1976, s. 121-126.
10.
Maria Libiszowska-Żółtkowska, Kościoły i związki
wyznaniowe w Polsce. Mały słownik,
Verbinum – Wydawnictwo Księży Werbistów,
Warszawa 2001.
11.
Jan Mironczuk, Polityka państwa wobec Zjednoczonego
Kościoła Ewangelicznego w Polsce (1947-1989),
Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2006.
12.
Noemi Modnicka, Polskie społeczności ewangelikalne
jako „Kościoły wyboru” w „społeczeństwie losu”
(w): Ewangelikalny protestantyzm w Polsce u
progu XXI stulecia, red. Tadeusz
J. Zieliński, Warszawa-Katowice 2004.
13. Noemi Modnicka, Małe światy polskiego
ewangelikalizmu, Wydawnictwo Biblioteka,
Łódź 2013.
13.
James B. North, Historia Kościoła,
Chrześcijański Instytut Biblijny, Warszawa 2000.
14.
William Robinson, Gdzie stoimy. Powstanie rozwój i
przesłanie religijnego Ruchu Kościołów
Chrystusowych, Chrześcijański Instytut
Biblijny, Warszawa 1996.
15.
Jerzy Sacewicz,
Kościół Chrystusowy w Polsce, rękopis.
16.
Don Smith, Czas
żniwa. Kościoły w nowym milenium,
Chrześcijański Instytut Biblijny, Warszawa 2001.
17.
H. Ryszard Tomaszewski, Kościół
Chrystusowy w Polsce, „Chrześcijanin”
nr 7-8/1977.
18. H. Ryszard Tomaszewski, Kościół
Chrystusowy w Polsce w latach 1921-1953, Warszawa
1992.
19. H.
Ryszard Tomaszewski,Wyznania typu
ewangeliczno-baptystycznego, wchodzące w skład
Zjednoczonego Kościoła Ewangelicznego w latach
1945-1956, Warszawa
1991.
20. H. Ryszard Tomaszewski, Zjednoczony
Kościół Ewangeliczny 1947-1987, Warszawa
2009.
21. Mirosława Regina
Weremiejewicz, Kościół Chrystusowy w Polsce w
latach 1921-2006, Dom Wydawniczy DUET, Toruń
2014.
22. Wspomnienie o
Konstantym Jaroszewiczu,
„Chrześcijanin” nr 11/1984.
Artykuły zamieszczone w "Słowie i Życiu"
(chronologicznie od najnowszych)
Kopiowanie
dozwolone,
pod warunkiem podania autora i informacji,
że tekst pochodzi z www.slowoizycie.pl ©
Słowo i Życie
Copyright © Słowo i
Życie
|