Informacje i wydarzenia
Ordynacja br. Andrzeja Hary. 6 grudnia 1998 r. w zborze w
Grudziądzu odbyła się ordynacja na pastora br. Andrzeja Hary. Br. Andrzej
Hara, ur. w 1971 r., nawrócił się w roku 1989, będąc uczniem szkoły średniej.
Technikum Gastronomiczne w Grudziądzu i kurs Korespondencyjnego Studium
Biblijnego w Warszawie ukończył w 1992 r. Jesienią tego roku rozpoczął
studia w Warszawskim Seminariom Teologicznym, które ukończył z wyróżnieniem
w 1995 r.
Od października 1995 r. był w grudziądzkim zborze ewangelistą, a w
następnym roku, po przeniesieniu się do Płocka dotychczasowego pastora
tego zboru br. Tytusa Pikalskiego, został powołany na p.o. pastora zboru
w Grudziądzu.
Aktu ordynacji dokonali bracia: Tytus Pikalski i Bronisław Hury. Podczas
tej samej uroczystości odbyła się modlitwa nad powołanym na starszego zboru
br. Dariuszem Piechowskim oraz nad braćmi: Andrzejem Gadziszewskim, Dariuszem
Karnowskim i Robertem Maliszewskim, których zbór powołał na diakonów. (B.H.)
Synod Kościoła Ewangelicznych Chrześcijan. 6 i 7 listopada 1998
r. obradował V Synod Kościoła Ewangelicznych Chrześcijan. Synod dokonał
wyboru nowej Rady Kościoła w składzie: Henryk Karzełek - prezbiter naczelny,
Leon Dziadkowiec - zastępca prezbitera naczelnego, Jacek Duda - sekretarz,
Tadeusz Tołwiński - skarbnik oraz członkowie: Daniel Cichocki, Zbigniew
Modnicki, Jan Tomczyk. (Przepraszamy za niedokładności w tej informacji
w numerze poprzednim - red.)
Akademia Myśli Chrześcijańskiej - sesja jesienna'98 , ChAT, Warszawa,
20-21 listopada 1998 r. Duch C.S. Lewisa unosił się nad Warszawą przez
dwa zimne listopadowe dni, wypełnione wykładami i rozmowami na temat tego
tajemniczego człowieka - bajkopisarza, teologa, apologety, błyskotliwego
krytyka literackiego, apostoła sceptyków... Kilkadziesiąt osób zgromadzonych
w auli Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej uczciło w ten sposób setną
rocznicę urodzin jednego z najwybitniejszych chrześcijańskich pisarzy i
myślicieli naszego wieku. Głównym mówcą był Colin Duriez, redaktor brytyjskiego
wydawnictwa Inter-Varsity Press, autor biografii C.S. Lewisa i innych publikacji
jemu poświęconych. C. Duriez poprowadził cykl sześciu wykładów na temat
życia i twórczości pisarza. C.S. Lewis wielokrotnie podejmował kwestię
cierpienia, próbując znaleźć uzasadnienie dla tej najbardziej bolesnej
strony ludzkiego istnienia. Sam doświadczył samotności, choroby i bólu
po śmierci ukochanej żony, która odeszła po niespełna trzech altach małżeństwa.
Swe przemyślenia zawarł miedzy innymi w książce Problem cierpienia, wydanej
także w języku polskim.
Zło i cierpienie w świecie było tematem dyskusji panelowej,
w której udział wzięli: Jan Turnau - redaktor Gazety Wyborczej,
Tadeusz Gadacz - prof. filozofii UW, Paweł Biedziak - filozof, rzecznik
prasowy komendanta głównego policji oraz Jan Przybył - dr teologii
ChAT. Uczestnicy tego niecodziennego spotkania próbowali odpowiedzieć na
pytanie o sens cierpienia. Zastanawiali się także nad problemem zła, szczególnie
w dobie obecnej kultury postnietzscheańskiej, relatywizmu moralnego i mediatyzacji
społeczeństwa, która powoduje banalizowanie zła oraz niechęć do mówienia
o śmierci. Jednak zło i cierpienie, którego nie można wytłumaczyć, zło
niezawinione, głupia bezmyślna śmierć - stają się Tajemnicą.
Podsumowaniem tego spotkania może być myśl Pascala, którą przypomniał
Tadeusz Gadacz: "Człowiek chodzi jedną nogą po niebie, a drugą po ziemi
- stąd jego nieszczęście. Gdyby zabrakło nieba, zostałaby rozpacz. Gdyby
zabrakło ziemi, zostałaby pycha". (wg biuletynu ChSA, grudzień
1998)
Kościół bez barier - Ewangelia dostępna dla wszystkich. 13 lutego
1999 r. w Warszawskim Seminarium Teologicznym odbyła się konferencja pod
wyżej przytoczonym hasłem. Głównym organizatorem był pastor Krzysztof Zaręba,
a prelegentem Steve Jensen z amerykańskiej fundacji "Joni & Friends".
Mówiono o problemie niepełnosprawności jako wyzwaniu dla wierzących.
Według danych GUS około 15% populacji, a więc co szósty Polak jest
niepełnosprawny, czyli w istotny sposób ma ograniczoną zdolność do wykonywania
jednej lub kilku podstawowych funkcji życiowych: poruszania się, komunikowania
się, czytania, rozumienia otaczającego świata itd. Powinno to być wielkim
wyzwaniem dla Kościoła. Powinniśmy spojrzeć na kwestię niepełnosprawności
po pierwsze jako na wielkie pole misyjne, a po wtóre jako na niezwykle
ważne zadanie umożliwienia wierzącym niepełnosprawnym udziału w życiu społeczności
zborowej. Musimy uzmysłowić sobie, że ludziom niepełnosprawnym trudniej
jest poznać Boga bez pomocy innych. Dotyczy to trudności duchowych, intelektualnych
i fizycznych. Ludzie niepełnosprawni, bez względu na typ i stopień kalectwa,
są - tak samo jak "zdrowi" - stworzeni na Boży obraz i Boże podobieństwo.
Do nich także ma zastosowanie z jednej strony Boża oferta zbawienia, a
z drugiej fakt, że - jak każdy człowiek - są grzeszni i potrzebują usprawiedliwienia
z łaski, przyjęcia daru zbawienia w Jezusie Chrystusie. Ewangelia jest
Dobrą Nowiną również dla nich i powinni ją poznać.
Sam Chrystus w swoim ludzkim życiu bardzo troszczył się o chorych "na
ciele i duchu", uzdrawiając ich i skłaniając do wyznania wiary, odpuszczając
grzechy. Ewangelie przytaczają ponad dwadzieścia przykładów uzdrowień.
Jako naśladowcy Chrystusa powinniśmy prowadzić ich do Boga, a także okazywać
im ludzką solidarność. Biblia wiele mówi o ich trudnym życiu, a to dowodzi,
że Bóg nie jest wobec nich obojętny, więc i ludziom nie wolno być nieczułymi.
Co, jako zbory, możemy zrobić? Na konferencji podano osiem cech zboru,
przyjaźnie nastawionego do niepełnosprawnych:
1. Otwarty: zakładający, że niepełnosprawni są w zborze.
2. Biblijny: wiedzący, co Pismo Święte mówi o niepełnosprawności i
mający biblijny, tj. zgodny ze wskazaniami Pisma stosunek do niepełnosprawnych,
zwłaszcza świadomy odpowiedzialności Kościoła za ułatwienie niepełnosprawnym
poznania Ewangelii.
3. Dostępny: usuwający bariery architektoniczne i inne, aby niepełnosprawni
mieli dostęp do uczestnictwa w zgromadzeniu (m.in. chodzi o stworzenie
warunków do poruszania się na wózku lub o kulach).
4. Praktyczny: zaangażowany w codzienne życie niepełnosprawnych poprzez
pomoc "zdrowych" członków zboru w zaspokajaniu ich różnych potrzeb, odciążenie
ich opiekunów (np. matek dzieci niepełnosprawnych). Jest to szczególne
pole do działania dla wierzących mających dar miłosierdzia.
5. Ewangelizujący: aktywnie wychodzący ku niepełnosprawnym, wyszukujący
ich. Większość niepełnosprawnych nigdy nie słyszała o Jezusie, a ich znaczna
izolacja i osamotnienie utrudnia im samodzielne dotarcie do poznania, jak
być zbawionym. Przydatne będzie tu nawiązywanie kontaktów z instytucjami
pomagającymi niepełnosprawnym.
6. Przyswajający: włączający niepełnosprawnych w życie zboru, dzięki
czemu są oni tam obecni nie tylko fizycznie, ale stają się potrzebni, włączeni
do służby, umożliwione jest im przyjęcie chrztu, uczestniczą w nauczaniu,
grupie domowej, Wieczerzy.
7. Zachęcający: "zdrowi" zborownicy stają się oparciem dla niepełnosprawnych,
zachęcają ich do aktywności, wspierają ich sukcesy.
8. Pomnażający: dzielący się swoimi doświadczeniami w pracy z niepełnosprawnymi,
zachęcającymi innych do podejmowania działań.
Wymaga to, obok aktywności poszczególnych osób, zaangażowania całej
zborowej wspólnoty. (Oprac. red. na podstawie notatki J.M.)
Copyright
© Słowo
i Życie 1999
|